Mami vine după mine – Adaptarea copilului la grădiniță
September 3, 2021Cum pregătim copilul pentru grădiniță
September 12, 2021Dezvoltarea abilităților socio-emoționale la grădiniță au un rol extrem de important.
Rolul grădiniței nu e să ofere doar pregătirea academică pentru școală. Copiii nu vin la grădi doar să învețe să numere, forme geometrice sau litere. Și nu vin la grădi doar să învețe cântece și poezii. Activitatea principală în grădiniță este joaca. Copiii tot ce învață, învață prin joacă. Iar din punctul meu de vedere între 3 și 6 ani cele mai importante obiective pentru creierul copilului pe care grădinița le poate oferi sunt managamentul emoțiilor și dezvoltarea abilităților de socializare. Ori dacă am conștientiza că rolul nostru ca educatoare este să-i învățăm pe copii abilitățile de management al emoțiilor și de socializare, atunci ne-am atins un obiectiv foarte important de care copilul va avea parte toată viața. Pentru că de emoții și de relații avem parte toată viața, nu doar în anii grădiniței. Și pentru a putea să își gestioneze furia, copilul trebuie să simtă furie. Ca să învețe să aibă curaj, e nevoie să simtă frică. Ca să poată fi alături de un coleg trist, e nevoie să știe cum e să fii trist. Nu le mai spuneți copiilor că nu-i voie să fii trist, furios sau să-ți fie frică! E voie să simtă toate emoțiile. Oricum le simt! Dacă le ziceți că nu-i voie să le simtă le faceți mai mult rău decât bine. Grădinița le oferă copiilor contextul în care pot simți toate emoțiile și managementul lor. La grădiniță copiii interacționează cu copii de aceeași vârstă. Limbajul se dezvoltă mult mai rapid la copiii care frecventează grădinița comparativ cu copiii care stau acasă. Învață abilități de managementul conflictelor, tolerarea frustrării, așteptarea rândului, ca să enumăr doar câteva. Învață să aștepte până ce colegul va fi pregătit să îi dea jucăria și să aibă capacitatea de a face altceva până ce va avea acces la acea jucărie e o abilitate pe care dacă n-o învață la vârsta potrivită, îi va fi mult mai greu să o învețe. La grădi copilul nu îi mai are alături pe părinți și va învăța să se descurce singur, își dezvoltă autonomia. Grădinița este primul spațiu de socializare intensă pentru copii. În acest mediu copiii vor iniția și vor menține relații de prietenie. Noi oamenii suntem ființe sociale, avem nevoie de alți oameni, avem nevoie de relații armonioase cu cei din jur. Părinții pot ține un copil acasă și să îl învețe tot ce se învață la grădiniță din punct de vedere cognitiv (să îi citească povești, să îl învețe poezii, cântece, să îl învețe să numere și chiar să realizeze calcule matematice), însă dacă copilul e tot timpul cu părinții nu va putea să își dezvolte abilitățile socio-emoționale care sunt atât de importante la această vârstă. Dacă un copil nu a frecventat grădinița, la școală va fi imposibil să mai recupereze învățarea abilităților socio-emoționale pe care le-ar fi învățat la grădiniță la vârsta de 3-6 ani. Școala din start e focalizată mai ales pe pregătirea academică a copiilor. Copiii stau în bancă, rezolvă fișe, au parte de socializare doar în pauze, că în ore nu e voie să vorbească.
Așa că dragi părinți găsiți-vă curajul, învingeți frica și duceți-vă copiii la grădiniță! Vor avea doar de câștigat!
Pentru consiliere în ceea ce privește adaptarea la grădiniță mă puteți contacta la: 0746013907.